SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Elkezdjük az iskolát

[cikkei] - 2004-08-26
Tavasszal még a szabad óvodások életét élte, nyáron még a napirend is lazább lehetett, de most itt a szeptember, kezdődik az iskola!
Elkezdjük az iskolát

Becsengettek. Rengeteg gyerek kezdi újra a megszokott hétköznapokat, újra eljött a tanulás ideje. Van, aki még csak most tanulja, most kezdi megismerni, mi is az az iskola. Ilyenkor szeptemberben, az évnyitókon ők a főszereplők, az ő életükben következik be a legnagyobb változás. Ők az elsősök!

Ha a szülők, a pedagógusok jól felkészítették a nebulót, akkor bizonyára nagyon várja már az iskolát. Készül arra, hogy megismerje a betűk, a számok birodalmát, új világ nyíljon előtte. Nem kell már a szülőkre, nagyobb testvérekre várni, ha mesét akar, ha bárhol el kell olvasni valamit. Lassanként egyedül is képes lesz kiszámolni apróságokat.

Sajnos az iskola nemcsak erről szól. Sok pedagógus kezdi fogyókúrával az elsősök szoktatását, akkora a változás az óvodás szabályokhoz képest. Ez Magyarországon a rendszer hibája, túl gyors az átmenet, nincs fokozatosság. Óriási szakadék tátong az óvodai szabad - irányított - élet, és a szigorú keretekbe foglalt iskolai oktatás között. Nem a játék alakul át tanulássá, nincs már meseolvasás, közös reggeli... Persze van olyan iskola, van olyan tanító, amire, akire ez nem igaz. Szerencsés helyzetben vagyunk, ha a gyerekünk ilyen helyre kerül, és észrevétlenül alakul iskolássá.

A többség sajnos azzal szembesül, hogy a becsengetéssel kezdődik a tanítás, akkorra szigorúan elő kell készülni az órára. 45 percig egyhelyben kell ülni (azért eleinte a tanítók is megmozgatják őket ennél sokkal gyakrabban, mert eleinte biztosan nem bírja az összes gyerek ezt a rendet), nem illik felállni, nem illik beleszólni. A játékot felváltja a "komoly munka". Sok szülő retteg attól, hogy hogy fog az ő csemetéje kibírni ennyi időt "jólnevelten".

Bármilyen meglepő, a legtöbb gyerek viszonylag könnyen megjegyzi a szabályokat, ha következetes az elvárás, akkor be is tartja azokat. Egyre inkább kialakul a kötelességtudat, az önfegyelem. A játék helyett a teljesítmény lesz a főszereplő a közösségben.

Nemcsak testi fejlődésen mennek át ebben a korban a gyerekek (megnyúlnak, már jól láthatóak a fiús/lányos jegyek), hanem a lelki fejlődés is új stádiumhoz ér. A család mellett egyre fontosabbak a kortársak (egyre több barátot szereznek maguknak). Igyekeznek nemcsak a számukra kedves felnőtteknek, hanem az osztálytársaknak is megfelelni.

Természetesen nagyok az egyéni eltérések: egyik gyerek testileg fejlettebb (magasabb, erősebb), van aki lelkileg (jó a kontaktusteremtő-képessége felnőttel, gyerekkel; végigcsinálja, amit elkezd, rá lehet bízni a feladatokat). Könnyebb helyzetben vannak azok a tanulók, akik rendelkeznek a következő képességekkel: kitartóak (képesek percekig lekötni magukat egyfajta tevékenységgel), jól, könnyen memorizálnak (egyszerűbb verseket pl.), bő a szókincsük, jól kifejezik magukat; jó a kézügyességük (rajzolnak, gyurmáznak).

A pedagógusok is sokfélék. Van, akinek fontos, hogy minden feladat, minden sor ki legyen töltve a munkafüzetben, és még vagy 3 füzetet is teleirat a gyerekekkel. Van, aki még a szülőt is visszafogja: csak annyit kell írni, ami ahhoz szükséges, hogy tényleg megtanulja a gyerek az adott betűt, számot.

Fontos, hogy a szülő ismerje a gyereke képességeit! Ha valamelyik többet bír, szeret írni, olvasni, számolni, nyugodtan adhatunk neki gyakorló feladatokat, "nyúzhatjuk" a tanulással, leckével! (Egyeztessünk a tanítóval, hogy milyen feladatokat oldhat meg, ne legyen zavaró a következő órákon, hogy előre dolgoztunk, már készen vannak az órára tervezett feladatok. Vehetünk otthonra füzeteket, ebbe mi is dolgozhatunk, gyakoroltathatjuk a csemetét, de rengeteg foglalkoztató kapható a boltokban is.) Ha a gyerek "szenved" a tanulással, akkor örüljünk, ha az előírt leckét elkészíti. Ne utáltassuk meg a tanulást azzal, hogy még ezt az oldalt is, még azt a példát is oldja meg, gyakoroljon. Arra ügyeljünk, hogy a kapott feladatokat minél pontosabban, szebben, jobban megoldja. Neki az legyen a cél, hogy minél hamarabb fejezze be a leckeírást, ne ücsörögjön, nézelődjön feleslegesen.

Vannak gyerekek, akik már tudnak olvasni. Ha szerencsénk van, akkor a tanító tud neki külön feladatokat adni (ez viszont a pedagógustól igényel többletmunkát, nem mindenki foglalkozik vele), akkor neki is sok újdonságot jelent az iskola. Rövid idő alatt viszont a többiek őt utolérik, és akkor már könnyebben együtt tudnak haladni, véletlenül sem fog unatkozni.

Próbáljunk meg együttműködni: az iskola és a család. A legfontosabb hátteret a család adja, az ő feladata a nevelés. Ebben sokat tudnak segíteni a tanítók, tanárok is. Hallgassuk meg, mi az ő véleményük a gyermekünkről, miben kell segíteni őt. Esetleg kérdezzük meg, hogyan segítsünk! Ha a család biztos, nyugodt hátteret ad, tud kihez fordulni  a gyermek, akkor biztosan nyugodtan fog iskolába menni, hiszen érzi, hogy jól felkészült a következő napra. S, ha ez tényleg így van, akkor csupa jó eredményről fogunk hallani, mindenféle nyomdákkal, piros pontokkal büszkélkedik majd a MI gyerekünk!

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Gyakran hallani, hogy az a gyermek válhat szeretetteljes és érzelmileg stabil felnőtté, akit megtanítottak szeretni, vagyis aki biztonságos kötődést és szeretetet tapasztalt gyerekkorában. De mi történik azokkal, akik ilyen élményeket nem kaptak? Vajon képesek-e szeretni és egészséges kapcsolatokat kialakítani felnőttkorukban? A pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy igen, bár az út gyakran nehezebb és kihívásokkal teli lehet.
A szerkesztő ajánlja