SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tévhitek a korai nyelvoktatásról 1. rész

Fürész-Mayernik Melinda [cikkei] - 2016-01-11
A korai nyelvoktatással kapcsolatban nagyon sok a téves beidegződés, a mendemonda, miszerint ez valami káros, a gyermek számára megterhelő dolog, ami még ráadásul késlelteti is a beszédfejlődést, mert először az anyanyelvén kell a kicsinek megtanulnia és még sorolhatnám az ezzel kapcsolatos félelmeket. Ebben a cikkben igyekszem röviden és érthetően válaszolni a felmerülő kérdésekre, hogy tisztább képet kaphassunk.
Tévhitek a korai nyelvoktatásról 1. rész

A gyermek számára megterhelő egy-egy foglalkozás

Amennyiben a második nyelv elsajátítsa is ugyanolyan formában történik, mint az anyanyelv átadása, vagyis mondókákkal, dalokkal, játékosan, szituációkba ágyazva, élményteli tevékenységeken keresztül, akkor az idegen nyelv is ugyanúgy „ragad” a gyermekre, mint ahogyan megtanul beszélni az anyanyelvén, mindenféle erőltetés és erőszak nélkül. Mivel a korai fejlesztések, így az idegennyelvi fejlesztés is tevékenység – azaz játék – közben történik, így a kicsik észrevétlenül és élvezettel sajátíthatják el a második nyelvet.
 

Csak anyanyelvű beszélők és nyelvtanárok taníthatnak(!) a gyereknek második nyelvet

A hangsúly a tanítani szó van. Ugyanis szülőként elsősorban nem tanítjuk a gyermeket, hanem példát mutatunk neki a nyelvtanulással kapcsolatban. A szó szoros értelemben vett tanítást hagyjuk meg a pedagógusoknak. Ezzel együtt a szülői minta természetesen nem elhanyagolható, hiszen ezt a példát adjuk tovább a gyermekeinknek. Ezzel együtt azonban felmerül a kérdés, hogy ki számít vajon anyanyelvi beszélőnek, ki az, aki tökéletesen beszéli a nyelvet ahhoz, hogy átadhassa? Szerencsére nem csak a szülőktől van lehetősége a gyermeknek angol kiejtést, beszédet hallani. Rengeteg segédanyag áll rendelkezésre az interneten, amivel kompenzálható a szülők hiányossága. Érdemes azonban mindig a saját nyelvi fejlődésünkre is odafigyelni és mindig helyesen beszélni.  Ehhez, ha szükséges kérjünk segítséget! A legfontosabb pedig, hogy ne tanítani akarjuk a gyermekünket! Tulajdonképpen nem is magát a nyelvet adjuk át neki, hanem a pozitív hozzáállást, a nyelv szeretetét, hogy nyelvet tanulni jó dolog. Ezt fogja tovább vinni a kicsi, erre emlékszik majd később az iskolában, a jó élményekre, amik a nyelvhez és a számára fontos személyekhez köthetők.
 

Később fog majd beszélni az anyanyelvén

A megkésett beszédfejlődés oka elsősorban nem a korai nyelvoktatás. A gyerekek változó időpontokban kezdenek el beszélni, vannak, akik már nagyon korán kifejezik magukat így is, míg mások inkább kivárnak. Sokszor az idegen nyelvet okolják, amikor a gyerek beszéde későn indul meg, de ez előfordulhat akkor is, ha csak az anyanyelvét hallotta a kicsi…

A beszédindulás késését akkor szokták kimondani a logopédusok, ha a gyerek 3 éves kora után nem beszél.  A megkésett beszédfejlődést okozhatja többek között genetikai háttér, a szülés során felmerülő okok, a kicsi fejlődése során előforduló hallássérülés vagy egyéb megbetegedések, a család és a környezet befolyásoló szerepe, a felgyorsult életritmus és a kevés mozgás is.

Gyermeked nyelvi fejlődését (akár több nyelven is) segítheted, ha sokat beszélsz hozzá, énekelsz és mondókázol neki, hogy lássa a szádat és a gesztusokat, mimikádat, miközben beszélsz, olvass neki meséket!


 

Az idegen nyelv elveszi az időt a játéktól

A korai idegennyelvi fejlesztés mindig tevékenység közben történik. A gyermekek fő tevékenysége a játék, így az angolozással egyáltalán nem vesszük el az időt a játéktól, sőt! Ezzel egy extra lehetőséget kínálsz a gyermekednek. Közös móka és időtöltés közben együtt fejlődhettek és a kicsi észrevétlenül sajátíthatja el a nyelvet.

Ha szeretnél többet megtudni a korai nyelvoktatással kapcsolatban, olvasd el a cikk 2. részét is:

Forrás: Kovács Judit, PhD: Az óvodáskori nyelvtanulás, mint jelenség
Indexkép: PublicDomainPictures/pixabay.com

Fürész-Mayernik Melinda


Fürész-Mayernik Melinda
Baba- és gyermek angol oktató, tanácsadó

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/402-80-92
E-mail: info@angolkalauz.hu
Honlapok: http://www.angolkalauz.hu
Facebook: www.facebook.com/angolkalauz
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja