SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Agyagos praclik varázsereje

- 2017-11-05
Böjte Csaba szerint minden gyermekből ki lehet szeretni a jót. Én azzal egészíteném ki, hogy ugyanígy minden gyermekből ki lehet szeretni a rosszat, a fájdalmat, a keserűséget, a kisebbségi érzést, a megalázottságot, elhanyagolást. Hogyan? Az alkotással.
Agyagos praclik varázsereje

Ó, tudom, nem mondok én ezzel valami nagy újdonságot! Hiszen a művészetterápiát a pszichés problémákkal küzdők között már régóta használják. No, de a gyerekekkel mi lesz? Nekik nincsenek problémáik? Dehogynem! Ha tudnák, hány szorongó, fájdalmában befelé forduló, vagy éppen erőszakossá váló gyermek van egy teljesen átlagos általános iskolában! Meglepően nagy a számuk.

Amikor ezelőtt 25 évvel elkezdtem kerámiakészítő foglalkozásokat, szakköröket, tanfolyamokat tartani gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek, csak azért vágtam bele, mert óriási volt az igény az alkotásra. Semmi világmegváltó gondolat nem volt bennem, egyszerűen csak a korongozás fogásait akartam megmutatni, vagy azt, hogyan készítsünk agyaglapokból fakanáltartót. A hosszú évek alatt azonban rájön az ember, hogy az alkotás során valamilyen csoda történik. Valahogy kivarázsolódik a gyerekekből a fájdalom.

Amikor agyagból plasztikus alkotásokat készítek velük, elmesélik a tárgyakban a bennük és a körülöttük zajló eseményeket, belevarázsolják a traumatikus élményeiket, feszültségeiket a kerámiába. Az alkotófolyamat megnyugvást, megkapaszkodást, biztonságérzetet, ellazulást, örömforrást, és ami még nagyon fontos, sikerélményt ad nekik. Ez pedig öngyógyító folyamattá válik, s így segít ezeknek a sokszor rendkívül hátrányos helyzetben lévő, tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő, de tehetséges gyermekeknek megtalálni a helyüket a világban.

A kerámia szakkörökben, amelyeket hetente háromszor vezetek alsós és felsős kisdiákoknak, a magyar népi hagyományokon alapuló tehetséggondozó munka folyik. A foglalkozások tematikája kronologikusan épül a magyar néphagyományokra, figyelembe véve minden ünnepünket és jeles napunkat.  A gyerekek megjelenítik a népmeséket, népszokásokat, népviseletet, autentikus edényeket, de még a parasztházakat is. 

Megtanulják megbecsülni nemzeti értékeinket, hagyományainkat, formálódik személyiségük. A népművészet egy demokratikus művészet, hiszen nem kötődik egyetlen társadalmi réteghez sem. Így mindenki megtalálhatja és kibontakoztathatja benne önmagát, akár halmozottan hátrányos helyzetű, akár nem.

A tanév alatt számos csodálatos tárgy készül a gyerekek alkotó praclijai között, s ezekből minden évben kiállítást rendezünk. Így az iskola minden tanulója és családtagjaik is láthatják, hogy milyen varázslat történik ebben a műhelyben 9 hónap alatt. Az iskola falait is dekoráljuk az alkotásaikkal, így egy olyan lehetőség teremtődik az alkotó gyerekek számára, amelyben elismerést vívhatnak ki az iskolai közösségben, ami mint tudjuk igen fontos, sőt, a legfontosabb a számukra. Az alkotás közben észre sem veszik, de fejlődik a tanuláshoz szükséges részképességeik, a feladatmegoldások közben a kreativitásuk, a sikerélmény, illetve a visszajelzések pedig mind építő jelleggel hatnak a gyermek személyiségének fejlődésére.

Utószónak a kedvenc mondatom Einsteintől:
A kreativitás az, amikor az intelligencia jól szórakozik.”

50 éves vagyok. Remélem, még sokáig szórakozhatok a gyerekekkel együtt az alkotások során!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja