SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Klaviatúra Kalandtúra

- 2017-11-05
Mivel korunk óvodásainak már egyáltalán nem idegen a nyomtatott nagybetűkkel írt rendszámtábla, a számítógépek, mobiltelefonok billentyűzete, ezeket hívtam segítségül tanításomban és ajánlom minden családnak, ahol az elsős kisgyerek olvasástanulását szeretnék játékosan segíteni.
Klaviatúra Kalandtúra

Kezdetben, mikor még több kötetlen mozgásra, szabad levegőre volt tanulóimnak szükségük, kimentünk az iskola elé, leültünk a padokra és rendszámtáblákat "vadásztunk". "Ki lát meg először A rendszámot?" Melyik betűt láttuk egy bizonyos idő alatt a legtöbbször? "...Alkalmat adtak ezek a játékok a matematikával való kapcsolódásra is. Az együttműködő szülők idővel maguknak " sajátították ki " ezt a játékot, otthoni gyakorlás, egy hosszabb utazás unaloműző játéka lett belőle.

Mikor már a nyomtatott nagybetűk jórészét ismerték, felkerült az osztályterem falára szemléltetőeszközként a számítógép klaviatúrájának nagyított, papírból készült képe. (Ma már interaktív táblát használva, mindez kivetítve történik.)

A magánhangzók és a mássalhangzók különböző színeket kaptak, ezzel ugyan eltérve a valósághűségtől, de erősítve memóriájukat a hangzók megkülönböztetésére.

Eljárásom kidolgozásakor a következő alapelvek vezéreltek:

  • minél több játékosság és mozgás a tanítás során
  • megteremteni a differenciálás lehetőségét, sikerélményt nyújtani mindenki számára

A szemléltetőeszköz mérete kb. 100 cm x 75 cm, betűméret: kb.5 x 6 cm. Mindenki számára látható, és karnyújtással elérhető helyre tettem:

  1. Frontálisan: én, majd később egy vállalkozó gyerek mutatja a betűket, " gépel", a többiek hangoztatnak
  2. Frontálisan: én: " Akinek a nevét gépelem álljon fel!"
  3. Frontálisan: én:" Legépelem, hogy hívják a kutyámat! Ki az, aki megmondja a nevét?"

A gépelt szavak előbb egy, majd kettő szótagúak, képességi szint szerint, a fokozatosság elvét betartva:

  1. Frontálisan: egy tanuló gépeli, pl.. hogy " beszél" az állat, valaki kitalálja, melyik állatról van szó.
  2. Frontálisan: egy tanuló gépeli, mit csináljanak a többiek pl.: ül, nevet, áll…
  3. Frontálisan: én mondom a szót, a " titkárnőm " legépeli, az egész osztály a főnök, rögtön szólnak, ha a gépelésben melléütés történt.

A szavak helyesírása gondot okozhat, különösen a felszólító módú igéknél, ezért inkább kerüljük a játék során. A játék alkalmat ad a gyerekek padból való "kiszabadulásra", a tanuló oda - vissza sétál a szemléltetőeszközhöz, lehetőséget ad egy kis "közbekiabálásra". Bármelyik formájában hozzákapcsolható a betűk, szavak önálló leírása, a gépelés alapján, majd közös ellenőrzésük.

Magát az "igazi" írógépet is használom, de csak egyéni foglalkozásokon, elsősorban zavaró hanghatása miatt. Otthonra azonban ajánlom, porosodás helyett az írógép szolgálhatja az ujjak erősítését, a „nemszeretem”írás helyettesítését.

Az élet úgy hozta, hogy több leselejtezett számítógép billentyűzetéhez jutottam. A frontális munkákat, mellyel a tanulók már kellő jártassághoz jutottak, felválthatta, kiegészíthette az egyéni, vagy párokban végzett munka. Differenciálásra kiválóan használhattam: míg a többiek más munkát végeztek, addig „kettesben” játszottunk az akadályozott tanulóval.

Munkamódszerem kidolgozásakor a következő alapelvek vezéreltek:

  • a játékosság fenntartása
  • a nagyobb önállóság, kooperatív munkavégzés alapjainak megteremtése

A tanulók párokban dolgoztak egy - egy közös billentyűzettel.

1. Egyikük kapott egy tárgyat ábrázoló képet, lenyomogatta a szót hang nélkül a társának, aki így " leolvasta" mi van a képen. Ezután cseréltek és egy új képpel folytatták. Egyszerre két - két képet kaptak. Munkájukról beszámolva a korábban táblára írt szavak mellé feltették a képeket, majd hangosan elolvasták, szótagolták.

2. Egyikük kapott egy szókártyát, lenyomogatta betűnként, hang nélkül a társának, aki leírta, majd közösen ellenőrizték a kapott szóval összehasonlítva. Ezután szerepet cseréltek. Egyszerre két - két szókártyát kaptak. Munkájukról beszámolva a szókártyát táblára téve egyikük betűnként hangoztatta, a másik pedig elolvasta a szót.

A játékot otthon játszva, természetesen szülő-gyermek párokban játszunk és- az írógéppel ellentétben-, nem kergetjük családtagjainkat az őrületbe.

Amikor az olvasás mellé az írástanulás is megkezdődött, akkor kapott szerepet a mobiltelefon szemléltetőképe. Kb. 35 cm x 60 cm karton, mása az igazi mobilnak. A valóságtól eltérően a számokat és a kis nyomtatott betűket színekkel megkülönböztettem. A mobil billentyűzetét ezt megelőzően is használtuk már a klaviatúrához hasonlóan, de matematika órán, pl. a számok felismerésének gyakorlására.

1. Táblakép: m2m4, m2m2, 4m2, m24

Utasítás: A mobil segítségével egészítsd ki a szavakat magánhangzókkal és mondd ki, vagy önállóan írd le!

(mami, mama, ima, mai)

2. Táblakép: 627, 527, 3378

Utasítás: Szavakat smseztem ezeknek a billentyűknek a lenyomásával. Mi lehetett a szó? Mondd ki, vagy írd le a szavakat!

(nap, kap vagy lap, fest)

 

Ezek a feladatok elsősorban a jobb képességű tanulók differenciált munkáltatására voltak alkalmasak, kreativitásukat is fejlesztették, szókincsük bővítésére is szolgáltak.

Hátránya, hogy csak olyan szavakat tudtunk használni, melyekben csak rövid magánhangzó van. Ez a hátrány viszont előnnyé vált, mikor rájöttem, hogy a gyerekek hibái alkalmat adnak a magánhangzók időtartamának tudatosabb megfigyelésére, és a helyes ejtés, időtartam gyakoroltatására.

A kezdő olvasó a szavakat betűnként ismeri meg, vagyis analizálja a szót, ezt támasztja meg vizuálisan a számítógép klaviatúrája vagy a mobil billentyűzete. Utána szintetizálja nagyobb egységgé, szóvá, mely ezeknél a játékoknál azonnali sikerélményt hoz. Olvasástanulásnál rendkívül fontos a sorrendiség, melynek jelentőségét szintén " megfoghatóan " érzékeltetik ezek az eszközök, feladatok.

Az analizáló és szintetizáló képesség, a sorrendiség emlékezetben tartásának, a hangos és a "néma" olvasás párhuzamos fejlesztésének eszközei ezek a játékok.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja