SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kezdjük vidáman az iskolát!

Deákné B. Katalin - Tudatos Szülők Lapja főszerkesztője [cikkei] - 2011-08-17
A felnőttek világában nagyon sok a napi probléma. Mindez rányomja a bélyegét a viselkedésünkre, és akarva akaratlanul a gyerekek is részesülnek a terhelt felnőttek gondjaiból.
Kezdjük vidáman az iskolát!

A tudatos felnőtteknek azonban jól kell látniuk azt, hogy a gyermekek egy másik világban élnek. Az ő problémájuk egyelőre az, hogy a kutyusos vagy a hercegnős tolltartót válasszák-e.

A jövő kiszámíthatatlan, egy azonban biztos. A gyermekek hétköznapjaiból új jövő épül. Egyéni és társadalmi jövő egyaránt. Ha a felnőttek jelen gondjai meggátolják, hogy a gyerekek az iskolás éveiket felszabadultan, termékenyen és vidáman éljék meg, az ő jövőjük eredményességét veszélyeztetik. Nagy a felelőssége a felnőtteknek abban, hogy a gyerekek minél kevésbé szenvedjék meg azokat a problémákat, amelyek a családokban felmerülnek. Ez nem azt jelenti, hogy a felnőtteknek a problémák dacára meg kell játszaniuk magukat, hanem azt, hogy tudniuk kell lelkesedni a gyerekek dolgai iránt. A kisiskolásnak szeptemberben az lesz a legfontosabb, hogy piros pontot kapjon, hogy megdicsérjék, hogy jól sikerüljön a dolgozat. S ha úgy tűnik is, hogy mindez eltörpül a felnőttek napi gondjai mellett, az ő életükben akkor is ezek a legnagyobb problémák.

Megdőlni látszik az a teória, ami már jó ideje hangzatos szlogenekkel kecsegtetett: „Nem a lexikális tudás számít, hanem azt kell tudnunk, hogy mit, hol kell megkeresni.” Ezzel a téveszmével tántorítottak el sokakat attól, hogy érdemes legyen erőfeszítéseket tenni a tanulás terén. E mondat vezetett oda, hogy a gyerekek többsége a kettesre „hajtott”, bízva abban a jószerencsében, ami talán megtalálja őket. Sokan még ma is úgy vélik, hogy az internet lehetősége végtelen, minden tudás ott leledzik. Pedig dehogy!

Ahogy az egész életünkben, a tanuláshoz való viszonyunkban is óriási változásoknak kell történnie. Vissza kell térnie annak a nézetnek, hogy a felkészült, művelt ember az értékesebb. Azt gondolom, napjainkban, amikor világosan látszik, hogy a komoly szaktudással rendelkezők is megélhetési gondokkal küzdenek, akkor nem lehet kérdés, hogy a műveletlenség, a képzetlenség, a butaság nulla eséllyel jár. Változtatni kell e felfogáson – és ez a felnőttek feladata. A gyerekeknek viszont hálásnak kell lenniük azért, hogy tanulhatnak, nem pedig zúgolódniuk a kötelezettségeik ellen. Ahogy a felnőtt társadalomnak is új munkamorált kell kidolgoznia, úgy a gyerekek között is értékrendváltásnak kell bekövetkeznie. És a „mindegy, csak megússzam” és a „minek, úgysem érdekel” helyett a kötelezettségek elfogadása kell, hogy legyen a stratégia.

A társadalom rengeteg pénzt öl az oktatásba, és a jelen helyzetben ez rossz arányban térül meg. Ezt a gazdaságtalan befektetést fel kell váltania egy gazdaságosabb formának. Ez viszont azzal jár, hogy a gyerekeknek - akkor is, ha úgy gondolják, hogy nem fontos -, a képességeiknek megfelelő tanulással kell meghálálniuk a társadalom által nyújtott lehetőséget.


Igen, meghálálniuk. Ez a kifejezés is kiveszőben van, mert nagyon hozzászoktunk, hogy minden mindenkinek jár. A világban fellelhető fordulatok meg fognak tanítani bennünket arra, hogy az életbe nagyon sokat kell befektetni a megtérülésért. És erre jó időben fel kell készíteni a gyermekeinket.

A most iskolába járó gyermekek szüleinek tehát sok és komoly dolga lesz a következő években. A gyermekeknek el kell fogadniuk, hogy az iskolával, tanulással járó nehézségekkel meg kell birkózniuk, az elodázás, a kibúvók keresése tovább már nem megoldás. Ez sok családban komoly beszélgetést igényel majd, különösen a nagyobb gyermekekkel. A kisebbeket pedig türelemmel, de következetesen kell rászoktatni a tanulás elfogadására, a nehézségek legyőzésének módjaira.

Ugyanakkor a gyerekeknek az iskolás éveiket boldog időszakként kell megélniük. Ezért fontos, hogy a szülők jókedvű segítőként álljanak mellettük, akik nem vasszigorral követelik az eredményt, hanem segítőként vannak mellettük, ha erre szükségük van.

A tudáshoz kapcsolódó nézetváltások azt is magukkal hozzák, hogy az iskolai fegyelemben komoly változásoknak kell bekövetkezniük. Az, hogy osztályonként egy-két vagy éppen több gyermek véli úgy, hogy joga van akadályozni az ott folyó eredményes munkát, felszámolásra vár. A tanulni vágyó fiataloknak joguk van ahhoz, hogy a társadalom által finanszírozott iskolarendszerben zavartalan oktatásban részesüljenek. Ez nem fér össze azzal a lehetőséggel, hogy jó pár gyermek és fiatal veszi a bátorságot és a közösség mindennapjait szétzilálva teszi tönkre az iskolában folyó értékes munkát. Komoly társadalmi feladat, hogy az iskola a béke szigete legyen, ahol nincs helye az agresszió semmilyen formájának, a tudatlanság hatalmának, a feszültségkeltő elemeknek. Ezt azonban csak egy felkészült és nem dilettáns felnőtt társadalom tudja megteremteni. Mert, bár az iskolakötelezettség érvényben van, nem jelenti azt, hogy mindenki köteles eltűrni a deviánsakat.

A szülők dolga régen volt ennyire összetett. Olyan évkezdés kell a gyermekeknek, amikor világosak a szabályok és az elvárások, ugyanakkor a gyermekkor érdekei sem sérülnek.
Kívánom mindenkinek, hogy találja meg a saját lehetőségeit, és ajándékozzunk a gyermekeknek egy eredményekben gazdag, vidám tanévet.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja