A neveléskutató gondolatai iskolakezdésre
A neveléskutató a Magyar Kurirban megjelent írásában arra ösztönzi a szülőket, vegyék kicsit lazábbra a gyeplőt, ne elsősorban a jegyeket figyeljék, a különórák kiválasztása során pedig a „kevesebb több” elve érvényesüljön: inkább kevesebb szakkörre járjon a gyerek, de találja meg, mi érdekli, a fennmaradó időben pedig biciklizzen, másszor fára, futkározzon, mivel ezekre a tevékenységekre minden bizonnyal kevés ideje jut az iskolában.
Az iskolakezdés hangulatát leginkább az határozza meg, milyen módon közelítjük meg otthon a kérdést. Aki már nyár közepétől azt hallgatja, hogy „majd az iskolában lesz nemulass”, nem csoda, ha eleve görcsbe rándult gyomorral kezdi a szeptembert. Pedig iskolába járni akár jó élmény is lehetne, hiszen a társakkal lenni és okosodni alapvetően pozitív dolog.
A kezdeti lelkesedés azonban sajnos hamar lelohad. Ekkor merül fel a szülőkben a kérdés, mivel tesznek jobbat: ha az „életre nevelés” jelszavával addig feszítik a gyereket, amíg szét nem szakad, vagy ha segítenek neki a feladataiban?
Uzsalyné Dr. Pécsi Rita szerint inkább egyensúlyra törekedjünk, a szabadság ugyanis a mértéktartásban jelenik meg. Az ismereteknek ülepedniük kell, ez pedig csak úgy lehetséges, ha hagyunk időt a feldolgozásnak, a pihenésnek és az alvásnak. Hosszú távon jobbat teszünk ezzel a gyermeknek, mint ha a délutánjait különórákkal zsúfoljuk tele. Kevesebb programmal arra is lehetőség lesz, hogy a gyermek érdeklődési területe növekedhessen. Állítólag a NASA kutatóinak felvételijében szerepel egy olyan kérdés, mit játszottak gyerekkorukban – nagy baj lenne, ha erre a kérdésre nem tudnának válaszolni, mert a sok fejlesztés minden szabadidejüket elvette volna gyerekkorukban.
Mindennek alapja a családi minta. Mit lát otthon a gyerek? Hogyan telnek az esték és a hétvégék? Van időnk beszélgetni, olvasni, játszani, kertészkedni? Vagy a hétvége is csak a mókuskerékről szól? Az esti mese még nagyobb korban is rendkívül sokat jelent, az pedig külön jó, ha meg tudjuk oldani, hogy valaki legyen otthon, amikor a gyerek hazaér, és ráér beszélgetni – lehetőleg ne csak a jegyekről.
Ha pedig sok a követelmény, segítsünk! Ha csak alkalmanként fordul elő, ne habozzunk segíteni a leckeírásban, ha azonban állandósul a probléma, érdemes lehet akár az iskolaváltáson is elgondolkodni. Nem mindenkinek való a tagozatos iskola: sokkal fontosabb, hogy megtalálja azt a néhány területet, ami érdekli, és közben a tanulás felkeltse a kíváncsiságát ahelyett, hogy végleg kiölné belőle.
Kapcsolódó cikkeink:
- 5 tipp a zökkenőmentes iskolakezdésért
- Mitől lesz ünnep a tanévkezdés? - "Oké vagyok, oké vagy" az iskola és a család viszonyában
- 4+1 tipp, hogy zökkenőmentesen induljon a tanév
- Nehézségek a tanév első hónapjaiban kisiskolásoknál
- Óvónő figyelmeztet: Változásra van szükség - hagyjuk békén a gyerekeinket!
- Biztosan fejleszti a sok játék? - Biztos, hogy nem...
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: