Kisütöttük a fogalmazást
Egy 8-10 éves gyermeket már nem kell attól félteni, hogy megvágja, megégeti magát. Ne fosszuk meg őt a sikerélményektől, pláne akkor, ha többszörösen is tanul a háztartási munka alkalmával. A kisiskolás így saját élményen keresztül tanul meg fogalmazást írni és mellékesen a tésztasütés rejtelmeibe is bevezetjük őt.
A „gyakorlat” lépései:
1. A hozzávalók előkészítése
A gyermekkel közösen készítsünk ki a konyhapultra 200 g túrót, 100 g cukrot, 8 ek olajat, 6 ek tejet, 1 tojás sárgáját, 1 csomag vaníliás cukrot, csipetnyi sót,1 csomag sütőport és mazsolát a liba szemének. Szerezzünk be egy libaformájú sablont, vagy szaggatót.
Minél több tevékenységet végezzen önállóan gyermekünk, mert akkor a munkafolyamatot jobban le tudja majd írni: vegye ki ő a szekrényből az összetevőket, közben el is olvassa a csomagoláson lévő feliratot. A hozzávalók lemérése fejleszti az arányérzéket, a súly becslését, stb.
2. A sütés
Szóban magyarázzuk el a gyermeknek lépésről-lépésre, hogyan fog elkészülni a sütemény. Közben ő követi az utasításainkat.
Lehetőleg keveset segítsünk neki, hogy minél több dolgot meg tudjon jegyezni.
Helyezd bele egy tálba a tejet, olajat, cukrot, sót.
Keverd össze a liszttel a sütőport, vaníliáscukrot, sót.
Utóbbiakat tedd a tálba és add hozzá a túrót, majd alaposan gyúrd össze a masszát.
Nyújtsd ki a tésztát és szaggass ki belőle libaformákat.
Ezeket tedd bele egy kivajazott vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe, majd kend be tojássárgájával.
A mazsolákat nyomd bele a tésztába, ez lesz a liba szeme.
Süsd kb. 20 percig 200 fokon.
3. A folyamat megbeszélése
A gyermek a cselekvéssor által teljes figyelmével jelen van a sütés folyamatában.
Bizonyára fel tudja majd sorolni lépésről-lépésre, hogyan készült el a Márton napi sütemény és ezt le is fogja tudni írni. Figyeljünk rá oda, hogy csemeténk lehetőség szerint részletesen mondja el a sütés folyamatát egész mondatokkal. Úgy fogalmazzon, mintha eredetileg is ő találta volna ki az egészet.
Figyeljünk oda, hogy csemeténk betartsa az időbeli sorrendet, ezért közben tegyünk fel kérdéseket: Mikor kapcsoltad be a sütőt? Mikor tetted a lisztet a túróhoz? Mikor díszítetted ki a süteményt?
4. A mondatok rendezése
Mielőtt hozzákezdenénk a sütéshez, írjuk fel cédulákra egy-egy rövid mondattal a munkafolyamat egyes lépéseit. Erre mintát ad a szóbeli utasítások fenti leírása. Adjuk a cetliket összekeverve a gyerek kezébe, ő pedig rakja helyes sorrendbe ezeket. A tésztasütés cselekvéssora és az ezt követő megbeszélés alapján ez biztosan sikerülni fog. Ezután keressünk a gyermekkel közösen olyan mondatkezdő szavakat, mint: (először, azután, ezt követően, most, következő, végül, befejezésül), melyek gördülékenyebbé teszik a folyamat leírását.
5. A Folyamat leírása
A fogalmazáshoz most már készen áll a sütemény elkészítésének pontos leírása.
Címnek ilyen mondatokat lehetne választani:
„Süteményt készítünk anyuval” vagy „így készítsd el a Márton napi süteményt”.
Ezt követően felsoroljuk a hozzávalókat bevezető mondatrész: (Szükségünk/szükséged lesz hozzá...). Már csak az előkészített mondatkezdő szavakat kell beilleszteni és pillanatok alatt kész a fogalmazás. Jutalom gyanánt az ügyes kis cukrász nagy élvezettel fog falatozni a saját készítésű süteményből!
Egy ötlet: Más egyszerűbb ételeket is készíthetünk együtt gyermekünkkel, ilyenek pl. a gyümölcssaláta, karácsonyi aprósütemények, rakott krumpli.
Idővel, amikor gyakorlottabb lesz, a mondatok rendezésekor ne előre megfogalmazott mondatokat írjunk a cédulákra, csak egy-egy emlékeztető szót.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: