SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 1. rész

Óvári Andrea [cikkei] - 2010-05-14
A gyermek és a játék fogalma szinte elválaszthatatlan egymástól, gondolnánk, azonban különböző korok és kultúrák egészen más módon gondolkodtak a gyermekről és a gyermekkor jelentőségéről.
Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 1. rész

Néhány száz évvel ezelőtt a kisgyermek (a nagyúri családok kivételével) haszontalan, jelentéktelen tagja volt a családnak mindaddig, míg 4-5 éves korát el nem érte, mert akkor már munkára fogható volt. (Sajnos napjainkban is vannak kultúrák, ahol a gyermekmunka még mindig elfogadott. Gyermekjogi szervezetek rendre felhívják a figyelmet erre a riasztó jelenségre.)

Választott témánk szempontjából azonban a fenti gondolatokat csupán történelmi kitekintésnek szántam. A gyermeki fejlődés vizsgálata az 1900-as évek elején vette kezdetét, és főként Piaget (ejtsd: ’Piazsé’) francia pszichológus nevéhez fűződik.
A játéktevékenység kutatása kapcsán  nagyon sok ismeretet szereztünk a gyermeki gondolkodás fejlődéséről és az emberi agy működéséről.
Ma már tudjuk, hogy a játék a gyermek alapvető tevékenysége, ami azt jelenti, hogy a gyermek ébren töltött órái túlnyomó részét játékkal tölti. Az elmélyült játék időszakában a gyermek idegrendszere egy olyan egyedi funkcióba kapcsol, amikor a külső ingerek egy részét kizárja, a valós és a képzeletbeli világ határai kissé elmosódnak, és a gyermek egy időn kívüli „zónába” kerül. Ilyen állapotban a tevékenység nem fárasztó a számára, addig tarthatja fenn, és akkor szüntetheti meg ezt az állapotot, amikor ő kívánja.

Vajon miért játszik a gyermek?
A játéknak több szintje, szerepe, és funkciója van. A játéktevékenység együtt fejlődik a gyermekkel, pontosabban a játék által fejlődik a gyermek  mozgása, kézügyessége, gondolkodása, kreativitása, logikája, szociális készsége stb.
Azt is tudjuk, hogy a játék nem csupán a gyermekekre jellemző tevékenység-forma, hiszen végigkíséri az embert egész élete során.
A kisgyermekek fejlődése során legkorábban a gyakorló játékot figyelhetjük meg. Néhány hónapos korában  már képessé válik arra, hogy tárgyakat a kezében tartson, később tárgyak után nyúljon, azokat megmarkolja,  kezeiben forgassa, tanulmányozza. Ezeket a tevékenységeket főként a kíváncsiság, a megismerési vágy motiválja. A gyermek minden érzékszervével „letapogatja” a tárgyakat, és minden lehetséges módon kipróbálja, mit lehet velük csinálni. Meg lehet-e enni, ki lehet- e nyitni, lehet-e vele kopogni, stb. A kipróbált funkciókat többször ismétli, gyakorolja: két kockát összeütöget, üveg száján apró tárgyakat berakosgat, az autót tologatja stb.  Ez a játékforma  jelenik meg ugyan a legkorábban, azonban nem csak a kisgyermekkori tevékenységre jellemző, hiszen amikor új eszközzel kerülünk  kapcsolatba, egész életünk során használjuk ezt a megismerési formát.
A következő játékforma az utánzó játék, amely 8-10 hónapos kortól kezdődően figyelhető meg a gyermekek tevékenységében, amikor elkezdik környezetüket utánozni. Ide sorolható a „kukucs-játék”, a tapsikolás, integetés,  az utánzás a  tárgyak használatában, az énekekhez, mondókákhoz kapcsolódó mozdulatsorok lemásolása, és megfigyelhető a 2-3 évesek szimbolikus játékaiban is : pl. leves kevergetése, baba etetése, portörölgetés, stb.

Az utánzás egy olyan tevékenység, amely szintén végigkíséri az emberi fejlődést. Gyermekkorban a környező világról a tudásunkat nagyrészt utánzással szerezzük - gondoljunk csak a beszéd elsajátítására.

A konstrukciós (építő) játék, szintén 1 -1,5 éves kortól figyelhető meg.  Az építési, alkotási kedv és hajlam felnőtt korban akár hivatásszerű tevékenységgé is válhat.

A szociális éréssel a gyermekek társas viselkedése is egyre összetettebbé válik, és játékukban megjelennek a szerepjátékok. Ezekben a játékokban már nagyon fontos a  környezetből szerzett tapasztalatok felidézése, a különböző mintákkal, szerepekkel való azonosulás, a társas viselkedési minták gyakorlása.

A gyermeki személyiség érésével  egyre fontosabb szerepet kap az önmagáról alkotott kép  és a csoporton belül elfoglalt hely, valamint az erőviszonyok alakulása. A kiskamaszkor idején egyre inkább teret nyernek a szabály-és  versenyjátékok, valamint a divatból egyre jobban kimenő, és csak az óvodákban és iskolákban tanulható kör- és csapatjátékok.  

Mai világunkban a számítógépes játékok térhódításával egyre népszerűbbek a stratégiai játékok,  melyek elődjei táblás társas-játékok voltak. Ebbe a körbe sorolhatók a kártyajátékok és a sakk is.
Említést érdemelnek még a vizuális észlelést, kombinatív és  logikus gondolkodást fejlesztő  egyéb játékok is, mint például a kirakók (puzzle), vagy keresztrejtvények, stb.

Egyes gyermekek az alkotó tevékenységben lelik örömüket, ide sorolhatók a kézműves technikák: a gyurmázás, rajzolás - színezés,  gyöngyfűzés,  hímzés, modellezés stb..

A játéktevékenység különböző formáit figyelhetjük meg a gyermek fejlődése során. Az egyes típusok egy adott életkorban jelennek meg és válnak jellemző tevékenységi formává. Később  párhuzamosan is  jelen lehetnek egymás mellett, azonban a különböző formákkal  töltött idő arányaiban tolódik el.  Vannak gyermekek, aki az egyik, vagy a másik játéktípust részesítik előnyben. Például lehetnek kislányok, akik soha nem játszanak építő játékot, és kisfiúk, akiket nem érdekelnek a szerepjátékok, vagy a társasjátékok, viszont egy másik forma, pl. a stratégiai játékok, vagy a sakk minden idejüket leköti. Ez teljesen természetes és elfogadható. Általában azonban azt tartjuk kívánatosnak, és egészségesnek, ha a gyermek fejlődése során valamennyi tevékenységformát kipróbálja, hiszen idegrendszeri és személyiség-fejlődése szempontjából ez volna az ideális. Mindenesetre fel kell figyelnünk arra, ha egy gyermek játéka túlságosan beszűkült, egyoldalú, a társakat és a külvilágot kirekesztő- magányos. Az is feltűnő lehet, ha a gyermek  egy bizonyos életkoron túl nem tud egyedül, vagy elmélyülten játszani. A pszichológusok és a fejlesztő pedagógusok a gyermek játéktevékenységét megfigyelve nagyon fontos ismeretekhez juthatnak a gyermek pszichikus és értelmi fejlődését illetően.
 
A gyermeki idegrendszer harmonikus fejlődéséhez nélkülözhetetlen a játék. Piaget szerint a gyermeknek 6-8 év mozgásra és játékra van szüksége ahhoz, hogy idegrendszere elérje azt a komplex  érettséget, amely a magasabb szintű idegrendszeri működéshez szükséges.


A cikk folytatása itt olvasható: Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 2. rész

Óvári Andrea
fejlesztő pedagógus
Kölyökpark.hu

 

Kép forrása: pixabay.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Magát okolta a kisfiú, amiért megrúgta az edző - nyilatkozott az édesanya, aki az internetről tudta meg, mi történt

Magát okolta a kisfiú, amiért megrúgta az edző - nyilatkozott az édesanya, aki az internetről tudta meg, mi történt

"Ő azt hitte, hogy annyira rosszat tett, hogy ezt megérdemelte. És még szégyellte is" - mondta el az anya.
A fiatalabb cukorbetegeknél magasabb a rák kialakulásának kockázata

A fiatalabb cukorbetegeknél magasabb a rák kialakulásának kockázata

A diabétesz jelentősen megnöveli a daganatok kockázatát, elsősorban a 40-54 évesek körében - derül ki a Semmelweis Egyetem Diabetes Research and Clinical Practice nevű szaklapban publikált friss kutatásából. A több mint hárommillió magyar páciens adatait feldolgozó elemzés szerint a rák előfordulásának kockázata már a cukorbetegség diagnosztizálása előtt emelkedni kezd, és a rákövetkező évben tetőzik. A szakemberek ezért a szűrővizsgálatok fontosságát hangsúlyozzák.
Plüss állatokat gyűjt a kis betegeknek a Szent János Kórház gyermeksebészete

Plüss állatokat gyűjt a kis betegeknek a Szent János Kórház gyermeksebészete

Töltsük fel együtt a kifogyott készletet: a plüss állatokkal a beteg gyerekek bátorságát szokták jutalmazni.
Életműdíjat kapott korábban Novák Katalintól a férfi, aki felrúgott egy gyereket a szolnoki kalandparkban

Életműdíjat kapott korábban Novák Katalintól a férfi, aki felrúgott egy gyereket a szolnoki kalandparkban

Az elkövető kilétére hamar fény derült - A. Tibor már reagált is az eseményekre.
Tudtad, hogy nyáron a szemed a vízben is veszélynek lehet kitéve?

Tudtad, hogy nyáron a szemed a vízben is veszélynek lehet kitéve?

Mielőtt belevetjük magunkat a nyárba, illetve a medencébe vagy épp a Balatonba, jó, ha tudjuk, hogy nem csupán a bőrünket kell felkészíteni a nap káros sugarai ellen, szemünk megfelelő UV védelme ugyanúgy fontos. Minden, optikában kapható napszemüveg megfelel ennek a célnak. Világos szeműek általában érzékenyebbek a nyári, intenzívebb fényre, nekik emiatt fokozottan ajánlott a napszemüveg viselése. A szemünk megfelelő védelméről azonban nem csak a parton, hanem a vízben is gondoskodni kell a vízben lévő baktériumok miatt. Ha betartunk néhány alapvető szabályt, felhőtlen nyár elé nézhetünk, már ami a szemünk egészségét illeti.
A szerkesztő ajánlja