SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ráérünk arra még... - Avagy elegendő az iskolában elkezdeni a nyelvtanulást?

Fürész-Mayernik Melinda [cikkei] - 2015-03-08
Ma Magyarországon sajnos a legtöbb szülő még mindig Pató Pál úr módjára gondolkodik a korai nyelvtanulás kérdéséről: "Ej, ráérünk arra még!" Vagyis szerintük elég, ha a gyermek majd az iskolában kezd nyelvet tanulni.
Ráérünk arra még... - Avagy elegendő az iskolában elkezdeni a nyelvtanulást?

Valójában pedig  az időben, koragyermekkorban elkezdett játékos nyelvi fejlesztés egy életre megalapozhatja a gyermek nyelvekhez való hozzáállását, ami éppen elegendő ahhoz, hogy felnőttként szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd! Nem feltétlenül az akadémiai nyelvtudás megszerzése a cél, „csupán” a nyelv megszerettetése. Gyerekként játszva, felnőttként pedig könnyedén szólalhat meg az adott nyelven, ha már egészen korán barátságba kerül annak hangzásával!

A legtöbben azzal érvelnek a korai kezdés ellen, hogy azok a gyerekek, akik iskolában kezdik el a nyelvet tanulni, rövid idő alatt behozzák azokat a társaikat, akik már babaként, vagy óvodásként kapcsolatba kerültek valamilyen formában a nyelvvel. 
Igaz, hogy a korai nyelvi fejlesztés során lassabb tempóban tesznek szert a gyerekek a nyelvi tudásra, mint a későbbi (akár iskolás) időszakban. Ez azonban igaz az összes többi tantárgyra is. Dr. Kovács Judit, korai nyelvoktatási és kétnyelvűségi szakértő is jól leírja egy cikkében: „Matematikából is impozánsabb az eredmény 11-12 éves korban, mint az első osztályban, azonban ez mégsem lehet ok arra, hogy a gyerekek csak tizenéves korukban kezdjenek matematikát tanulni.”
Ha attól tartunk, hogy az iskolában „elveszik” a kisgyermekkorban megtanult nyelv, mert felzárkózik a többiekhez, akkor vannak lehetőségek (például kéttannyelvű óvodák, iskolák), ahol a meglevő tudását fejlesztheti tovább. 

Az iskolás gyermek valóban tanul és összefüggéseket keres

A másik nagy lényeges különbség, hogy a 10-12 éves gyermek már valóban nyelvet tanul és nem elsajátítja azt. Már az óvodás gyerekek is akaratlanul keresik a nyelvtani összefüggéseket, fordítanak és kérdezgetik, hogy „Most miről beszélsz?” „Ez hogy van angolul/magyarul?” Őket már frusztrálhatja, hogy bizonyos dolgokat nem értenek és keresik az összefüggéseket az anyanyelvükkel. A gyerek rendszerben gondolkodik és átülteti az anyanyelvére, fordítgat, nem olyan rugalmas. Az idősebb gyermeknek máshogy áll hozzá az agya a nyelvekhez. A kicsi korban elkezdett nyelvátadás ezzel szemben a gyermeknek természetes és játékon alapul. A gyermek, aki a saját anyanyelvét is tanulja, elfogadja, hogy egy-egy tárgynak több neve is lehet, ha pedig éppen azt nem magyarul, hanem egy másik nyelven nevezzük meg neki, ő azt is elfogadja. 

Nem természetes úton szedi fel a nyelvet

A gyermek nyelvelsajátítása természetes folyamat, az iskolában azonban ez a természetesség átvált valódi tanulásba. Kevesebb idő jut játékra, éneklésre, mozgásos tevékenységekre. A nyelv egy ugyanolyan kötelező tantárgy lesz a gyermek számára, mint az összes többi, amire tanulni kell, mert felelés és dolgozatírás várható. Ahogy fentebb írtam, az iskolás gyermek már nem csak felszedi a nyelvet, hanem rendszert is keres benne. Hasonlóképpen próbálja tanulni, mint a felnőttek. 
Ezzel szemben a gyerekek, akik már korán megismerkedtek és barátságba kerültek az adott nyelvvel, úgy tekintenek rá, mint a kommunikáció egyik eszközére, aminek segítségével kifejezhetik és megértethetik magukat. Mivel játékosan, tevékenységek közben sajátították el a nyelv alapjait hatékonyabban és könnyebben fognak tanulni, akár új nyelveket is!

Gátlások, félelmek, elvárások

Az iskolás gyermeknél már megjelennek azok a pszichológiai jellemzők is, amik szintén a nyelvelsajátítást hátráltatják. A serdülő gyermek egyébként is tele van gátlásokkal, félelmekkel. Nem szívesen szólal meg az anyanyelvén sem, fél a hibázástól, ha valamit nem tud helyesen kimondani, akkor inkább meg sem próbálja. Az iskolában követelményeket támasztanak velük szemben, elvárások vannak, teljesíteniük kell. Ettől lesz iskolaszagú a nyelvtanulási folyamat, jön a szómagolás, nyelvtan megértése, s egyre kevesebb sikerélményhez jut a gyermek, ami elveheti a kedvét. 
A kisgyermekek ezzel szemben gátlások nélkül próbálnak újabb és újabb szavakat, mondatokat alkotni, őket nem érdekli, hogy helyes-e, csak az a fontos, hogy a tartalom célba érjen. A kommunikáció célja is pontosan az, hogy a befogadó fél kódolja, megértse az átadott tartalmat. A korai időszakban bevezetett nyelvekre ilyen céllal fognak tekinteni a gyerekek, mint eszközre, hogy kifejezhessék érzelmeiket, akaratukat. Nincsenek elvárások, követelmények, csak játék.

Kritikus periódus

Volt szerencsém elvégezni a Houston Egyetem Bilingual brain (Kétnyelvű agy) című kurzusát, amelyben a kritikus periódus elvéről is hallhattam Arturo Hernandez professzortól. Ennek az a lényege, hogy a 2-4 éves életkor (az úgynevezett kritikus periódus) lényeges a nyelvelsajátítás szempontjából. Ez azt jelenti, hogy ebben az életkorban kell bizonyos eseményeknek megtörténni, hogy a nyelvelsajátítás sikeres legyen. A gyermekek azért tudnak könnyebben nyelvet tanulni, mivel az agyféltekék rugalmasságának fejlődése (lateralizáció) ekkor a leggyorsabb, s a serdülőkor végére be is fejeződik. Ahhoz viszont, hogy a nyelvelsajátítás sikeres legyen, megfelelő nyelvi ingernek is kell érnie a gyermeket ebben az időszakban.
A kritikus periódus létezését bizonyítja több vadon felnövő gyermek esete is, akik nem tanultak meg beszélni.
Kutatások (Penfield és Roberts, 1959) bizonyítják, hogy a beszédfunkcióért és nyelvfeldolgozásért felelős agyi területek fejlődése, rugalmassága, képlékenysége a serdülőkor végére lezárul, vagyis már nem olyan módon tudja a nyelvet elsajátítani a gyermek, mint ahogyan az kisgyermekkorában lehetséges.

Összegezve a "korai" vagy iskolai kezdés kérdését: Az iskolai nyelvtanulás valóban tanulási folyamat, amivel behozható ugyan az elmaradás, de véleményem szerint nem mindegy, hogy milyen áron. A gyermek serdülőkorára elveszíti a természetes képességét, hogy csak úgy magába szívhassa a nyelvet, akaratlanul is rendszerben fog rá tekinteni, megpróbál fordítani és az anyanyelvével való összefüggéseket keresni.
A kisgyermekkorban elkezdett nyelvi fejlesztés - ha játékosan és megfelelő időben, megfelelő módszerekkel történik - a gyermek számára egy olyan lehetőség, ami később vissza nem hozható. Természetesen, játszva, énekelve, mondókázva sajátíthatja el a nyelvet, amellyel később így könnyebben boldogul!

Felhasznált irodalom:
Arturo Hernandez : Bilingual brain course
Dr. Kovács Judit: Az óvodáskori nyelvtanulás, mint jelenség

Fotó: David Castillo Dominici/FreeDigitalPhotos.net

Fürész-Mayernik Melinda


Fürész-Mayernik Melinda
Baba- és gyermek angol oktató, tanácsadó

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/402-80-92
E-mail: info@angolkalauz.hu
Honlapok: http://www.angolkalauz.hu
Facebook: www.facebook.com/angolkalauz

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja