SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nehézségek a tanév első hónapjaiban kisiskolásoknál

- 2019-01-22
"Nem akarok már iskolába járni!" - októberre már egyre több szülő hallhatta legalább egyszer ezt a mondatot.
Nehézségek a tanév első hónapjaiban kisiskolásoknál

A tanév elindult, az iskoláról alkotott nyári fantáziák helyét átvette a monoton tanulás…. Elsős, kisiskolás gyermekünknél pedig egyre inkább csökken a lelkesedés és egyre nehezebb a reggeli elindulás. Tipikus helyzetek, amelyekkel a legtöbb szülő szembesül, ha gyermeke első osztályos lett. De ezek a jelek nem feltétlenül mutatnak afelé, hogy ettől kezdve érettségiig könyörögni kell.

Írásomban arra igyekszem felhívni a figyelmet, hogy a lelkesedés elapadásának hátterében milyen tényezők állhatnak, és szülőként hogyan segíthetünk gyermekünknek túllendülni a szürke hétköznapokon, hogyan alapozzuk meg az önállóság és önmotivációs képesség kialakulását.


A tanév első hónapjaiban többféle jelét is tapasztalhatjuk a motiváció csökkenésének:

a gyermek kérdezgeti, hogy meddig kell még járnia iskolába, egyre hosszabb és konfliktusosabb a reggeli elindulás, délután nem akar otthon gyakorolni, házi feladatot írni.

Vagy az iskolából érkezik visszajelzés: az addig mintagyerek Petike egyre rendetlenebb az órán és a szünetekben, Annát pedig egyre többször küldik haza az iskolából, mert fáj a hasa, otthon azonban csodás gyógyulás történik, ha mesét nézhet. Megijedni nem kell, de fontos, hogy a jelzésekre odafigyeljünk, és igyekezzünk feltárni a háttérben meghúzódó okokat.


Szorongás, viselkedési zavarok

A változás legtöbbször szorongást kelt az emberben, különösen igaz ez a gyerekekre. Új közösségbe kerülnek, az óvoda után új társakkal, szabályokhoz és feladatokhoz kell alkalmazkodniuk, ez természetesen kísérheti feszültség, aggodalmaskodás. Akár még második-harmadik osztályban is, a nyári szünet lazaságát, anya-apa szabadságait követő, szülőktől való nagyobb és hosszabb időtartamú távolság (iskolai nap) felszínre hozhatja a szeparációs szorongás tüneteit (intenzív, életkornak nem megfelelő félelmi reakció, sírás pl. reggeli elbúcsúzáskor).

A közösségben tapasztalt problémák hatnak az önbizalomra, kezdeményezőkészségre, nyitottságra (pl. nem akar mások előtt beszélni, nem barátkozik). A túl szigorú számonkérések pedig a fentiek mellett felerősíthetnek egyéb szorongásos problémákat is (pl. kényszeresség, teljesítménykényszer, lefagyás teljesítményhelyzetben, stb).

A felsorolt esetekben érdemes együttműködni a pedagógusokkal, az osztálytársak szüleivel, információt kérni, körüljárni a helyzeteket, amelyekben a tünet megjelenik. Szükség esetén az iskolai pszichológus segítségét is kérhetik a szülők, aki indokolt helyzetben továbbküldheti őket nevelési tanácsadóba, klinikai szakpszichológushoz, pszichoterapeutához.


Tanulási problémák

  • Az iskolaérett gyermekek esetén is nagy egyéni különbségek vannak abban, hogy ki mennyire tudja pl. tolerálni a 45 perces egy helyben ülést vagy követni a tananyagot. Különbözhetnek abban is, hogy mennyire teljesítményorientáltak, versenyszelleműek, vagy épp mennyire önállóak, kötelességtudóak.
  • Gyakran az is előfordul, hogy pl. az órai rendetlenkedés hátterében unatkozás áll, mert a gyermek már egyéni érdeklődéséből, vagy hajtósabb szülei miatt már nyáron megtanult írni-olvasni. Így nem motivált az órán odafigyelni, hiszen a tanítónéni számára "már nem mond semmi újat".
  • Gyakori probléma az is, hogy a nagyobb mozgásigényű gyerek nem bír el a saját feszültségével, nehezen tűri a 45 perces órákat, a gyakori fegyelmezés és büntetések miatt viszont csak még frusztráltabbá válik, és tovább zavarja az órát.
  • Megint más a gyengébb kézügyessége és/vagy kialakulatlan kudarctűrése miatt dobja félre otthon az írásgyakorlást, illetve zavarja az órát.
  • Jó képességű gyermek is rendelkezhet tanulási zavarral (olvasás-írás-számolási zavar), melyet ki kell szűrni már nagy óvodás, illetve kisiskolás korban, mivel a diagnosztizálatlan tanulási probléma jelentős hatással van nem csak a tanulmányi eredményekre, hanem a motivációra, önbizalomra is.


Fontos ismerni a gyermekünk egyéni jellemzőit

A gyermek tanuláshoz/kötelességekhez/erőfeszítéshez való hozzáállása eleinte az otthoni, szülővel történő együtt tanulás során mutatkozik meg. Észben kell tartani, hogy nem az a cél, hogy a házi feladat bármi áron elkészüljön másnapra.

Sokkal fontosabb, hogy a gyermek tanulni tanuljon meg, reálisan alkosson meg (rész)célokat. Ne mások miatt dolgozzon, hanem találja meg a tanulásban, önképzésben, új ismeretek elsajátításában azt, ami őt építi, örömmel tölti el.

Szülőként feladatunk emellett abban is segíteni őt, hogy személyiségének alapjait ne áldozzuk be a szabályokhoz történő alkalmazkodás során. Pl. a mozgékony gyerkőc számára jót tesz a sport, a gyengébb kézügyesség hátterében meghúzódó okokat pedig fejlesztő tornával, gyógypedagógus szakember segítségével korrigálhatjuk. Van, hogy az otthoni együtt-tanulással sikerül kialakítani a rutint, és később már önállóvá válik a gyerek, másoknál a magántanár bevonása tehermentesíti a család életét.


Mindennapi nehézségek

Az időhiány, különórák megszervezése, valamint a rutin kialakítása szintén stressz a gyermek és a szülő számára egyaránt. Minél kisebb egy gyerek, annál inkább igaz, hogy a biztonságot a szülői keretek, ritmus és állandóság alapozza meg. Az órát elsőben, van, ahol csak másodikban tanítják a gyermekeknek, az időfogalom is sokszor még kialakulatlan, a késleltetési képesség hiánya is sokszor áll a látszólagos motiválatlanság hátterében. A rutin kialakítása a szülő feladata, a fokozatos, ész-szerű terhelés beállítása mellett.


Testi tünetek, avagy fáj a gyerek hasa, de az orvos szerint "pszichés"

Gyakori eset a fenti kislány problémája, mely szerint a motiválatlanság, szorongás vagy egyéb nehézség has/fejfájás, gyakori megbetegedés, vagy bármilyen testi tünet formájában kerül felszínre. Minél kisebb egy gyermek, annál inkább jellemző lehet ez a megnyilvánulási forma, de a felnőttek körében is gyakori: gondoljunk csak a stresszel összefüggésben levő gyomorgörcsre, hasmenésre, izzadékonyságra, stb.

Ha egy gyermeknél felmerül a tünetek pszichés háttere, abban az esetben is mindenképpen javasolt az orvosi kivizsgálás, mert a pszichés faktor megléte nem jelenti azt, hogy semmilyen szomatikus elváltozás nincsen, illetve bizonyos betegségeknél életmódváltásra, vagy gyógyszeres kezelésre is szükség lehet. Ilyen pl. reflux betegség: a tüneteket a stressz felerősítheti, de nem elegendő a stresszkezelés tanulása, ha nem tartják be pl. az étrendre vonatkozó előírásokat, vagy olyan mértékű a tünet, hogy azt gyógyszerrel kell karbantartani.

Fontos megemlíteni, hogy nem minden gyermek képes szavakkal kifejezni a problémákat, nem feltétlen áll bizalmi probléma annak hátterében. Ha a gyermek testi tüneteket „mutat”, vagy a viselkedéséből következtethetünk csak arra, valami nincs rendben.
Ettől függetlenül érdemes mindig megtartani a bizalmi légkört, megőrizni nyugalmunkat, hogy a gyermek bátran fejezhesse ki, mondja el problémáját, hogy miért esik nehezére az iskolai élet.

Amennyiben a tanév első két hónapját követően még mindig tapasztalja a fenti tüneteket gyermekénél, érdemes az iskolai pszichológushoz, a nevelési tanácsadóban, vagy a Klinikai Pszichológiai Szakambulancián (0614599170) bejelentkeznie, ahol egy szülőkonzultáció keretében, pszichológus segítségével végigveszik a probléma hátterében feltételezhető okokat, illetve módszereket tanulhat gyermeke segítéséhez.

Kifejezetten figyelmet igényelnek az állapotok, amikor a gyermek tünetei nagyon felerősödnek, hirtelen indulnak, vagy a téli szünetet követően sem csökkennek, ilyenkor nem érdemes halogatni a segítségkérést.

Több, hasonló cikket is találsz a https://www.gyogyhirek.hu oldalon!

Forrás: GyógyHírek
Kép: KokomoCole / Pixabay

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja