SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Okosító agytorna - az edukinesztetika 1. rész

Családinet [cikkei] - 2011-01-27
Közeledik a félévi bizonyítványosztás ideje, és ilyenkor néhány diák szorong a felmérőktől. Az ő szüleiket szeretnénk megismertetni azzal a módszerrel, mellyel hozzásegíthetik gyermekeiket a jobb teljesítményhez.
Okosító agytorna - az edukinesztetika 1. rész

Az edukinesztetika vagyis az „észkerékkapcsoló agytorna” a tanulási képességek javítására kidolgozott módszer. A szó jelentése: nevelés mozgás által.
Ismereti és tapasztalati bázisát az alkalmazott kineziológia, a tanuláspszichológia az agykutatás és a kínai meridián tan eredményei képezik. Az eljárás kifejlesztője a Dr. Paul E. és Geil Dennison házaspár. Elméletük azon a feltételezésén alapszik, miszerint ha nincs szervi károsodás, nem beszélhetünk tanulási zavarról, legfeljebb a tanulási képesség blokkoltságáról lehet szó.

Lényege, hogy a két agyfélteke közötti együttműködést javítja különféle mozgásos, akupresszúrával kombinált gyakorlatokkal. Emellett a test energetikai viszonyait is igyekszik egyensúlyba hozni. A tanulást blokkoló tényezők megkereshetők, tudatosíthatók és speciális gyakorlatokkal feloldhatók. A természetes tanulási folyamatok zavarai, vagyis a tudatos vagy tudat alatti tanulási nehézségek elháríthatók az edukinesztetika módszerével.

Sok gyermek életében gátolhatják a szellemi fejlődést, a tanulási teljesítményt a stressz, és a belső feszültségek. Amikor nagyon erőlködik egy diák, hogy teljesítsen, kikapcsolódhat agyának az egészleges tanulást koordináló integrációs mechanizmusa. Ezeket is segít leépíteni, ill. csökkenteni az edukinesztetika. Azokon a gyermekeken és felnőtteken is segít a módszer, akiknek eleve nehezére esik az írás, olvasás, nehézségeik vannak a tanultak felidézésével, nem tudják rendesen alkalmazni tanulási képességeiket.  A módszer célja, hogy egyensúlyt teremtsen az ember pszichéjében, így őt a tanulás szempontjából optimális állapotba „kapcsolja”   

A mindennapi tevékenységeink során fellépő nehézségek is stresszel járnak. Ide sorolhatók a beszéd, írás, olvasás, számolás, visszaemlékezés nehézségei, de akár a biciklizés vagy autóvezetés során jelentkező stresszhelyzetek is. Ezek a hatások gyakran érdektelenséget váltanak ki, ami kihatással lesz a szociális viselkedésre, a táplálkozásra és az önértékelésre is.

A kisgyermekek természetes módon, stresszmentesen és örömmel tanulnak. Ezt az állapotot szeretnék visszaállítani a szakma képviselői a tanulóknál is.

A gyakorlatok:

  • fokozzák az agy oxigénellátását,
  • javítják a tanulási teljesítményt
  • oldják a szorongást,
  • segítik a két agyfélteke együttműködését,
  • az akupresszúrás pontok masszírozása javítja a test energiaáramlását.

Csendes pihenő:
Nyugtat, ellazít, összeszedettebbek leszünk tőle.
Kényelmesen hanyatt fekszünk, két tenyerünket a hasunkra fektetjük. Becsukjuk a szemünket és csak a légzésünkre figyelünk. Először csak fél percig végezzük a gyakorlatot, majd fokozatosan növeljük az időtartamot.

Váltott orrlukas légzés:
Ez a technika segít a figyelemösszpontosításban és fokozza agyunk vérellátását.  
Fogjuk egyik kezünk hüvelyk és mutatóujja közé az orrcimpánkat. Először az egyik, majd a másik orrlyukunkat fogjuk be váltakozva és ezt ötször ismételjük meg.

Energiaásítás:
Ez a gyakorlat javítja a kifejezőkészségünket.
Tátsuk nagyra a szánkat, miközben kétoldalt masszírozzuk az állkapcsunkat, közben sítsunk többször nagyokat.

Tigris:
A gyakorlat csökkenti a belső feszültséget.
Képzeljük el, hogy félelmetes tigrisek vagyunk a dzsungelben, hatalmas mancsokkal és karmokkal. Leguggolunk, közben erősen kifújjuk a levegőt, majd felállunk és csukott szájjal orrunkon intenzíven beszívjuk a levegőt. Kilencszer ismételjük a gyakorlatot.

Gondolkodó sapka:
Amikor figyelmünk hallószerveinkre irányul, javul az információ hallás utáni befogadása. Ezen kívül néhány fontos akupunktúrás pontot is aktiválhatunk. Óvatosan és finoman egyszerre mind a két fülünket igyekezzünk „nagyra nyújtani”, mintha ki akarnánk vasalni. Kezdjük a fülek felső részénél, lassan haladjunk egészen a cimpákig. Ezt a gyakorlatot csak egy percig kell végezni.

Észkapcsolók:
Ez a gyakorlat segít abban, hogy agyunk minden területe bekapcsolódjon a gondolkodásba. Egyik tenyerünket a köldökünkre fektetjük, másik kezünkkel masszírozzuk, körkörösen nyomkodjuk a kulcscsont alatt a szegycsont két oldalán található mélyedéseket. Legalább fél percig végezzük a gyakorlatot.

Gorilla:
Ez a gyakorlat segíti a szürkeállomány működését. Végigkopogtatjuk ujjaink hegyével az egész testünket. Először átkopogtatjuk a bal karunkat úgy, hogy tenyerünknél kezdjük, és a karunk belső felén haladunk  a  hónaljig. Visszafelé a vállunktól indulunk és a kar külső felületén haladunk végig az ujjakig. Ezután kilazítjuk vállainkat, majd ugyanezt megismételjük a jobb kezünkkel is.

Végül a fej következik: A homlokunktól indulunk, körben végigkopogtatjuk a fejünket, a tarkónknál rátérünk a nyakra és a gerincünk mentén egészen a lábujjainkig haladunk. Ezután a lábfejünk felső részétől indulva felfelé haladunk egészen a szegycsont területéig.


Okosító agytorna - az edukinesztetika 2. rész

Kép: www.foter.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja