SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mindenki másképpen tanul – a tanulótípusokról, I. rész

Beck Hajnalka [cikkei] - 2005-11-24
-„Egy órája ülök a könyv fölött, és mégse tudok semmit az anyagból!”
-„Miért mászkálsz kisfiam fel s alá a lakásban könyvvel a kezedben? Nem tudsz nyugodtan ülni a fenekeden tanulás közben?!”
-„Te nem tanulsz, hanem magolsz! Különben mi másért mormolnád a szöveget magad elé?
Mindenki másképpen tanul – a tanulótípusokról, I. rész

Ha Önök sem tudnak az asztalnál ülve, jó „gyerek” módjára csendben tanulni, akkor talán már Önök is hallották a fenti mondatokat, mivel a „tanulás” a közfelfogásban egyenlő a „csendes, hasznos tevékenységgel”. Pedig a tanulás munka, komoly szellemi tevékenység, amely néha bizony se nem csendes, se nem nyugodt.

Hogy miért nem?

Azért nem, mert különbözőek vagyunk, különbözően tanulunk. Agyunk más és más impulzusokra reagál érzékenyen, egyéntől függően más-más csatornán keresztül fogadja be leggyorsabban az információt. Hogy melyik út a legjárhatóbb alapvetően az egyéntől függ, de gyakran az életkor is befolyásolja.

Attól függően, hogy az egyén mely csatornákon veszi fel leghatékonyabban az információt, a szakirodalom 4 tanulótípust különböztet meg.

1.Az első típusba azok tartoznak, akik úgy tanulnak leghatékonyabban, ha közben valamiféle cselekvést végeznek. Ők azok, akik ahelyett, hogy hosszú bevezetőket, és elméleteket olvasnának, vagy hallgatnának – inkább kipróbálják a dolgokat. Értékelik, ha egy tanár (vagy bárki, aki meg akar nekik valamit tanítani) gyakorlatban mutatja meg a dolgokat, és engedi, hogy ők maguk is kipróbálják azokat. Azt ilyen típusú tanulók jobban, és szívesebben tanulnak, ha a megtanulandó anyagot saját tapasztalataikhoz köthetik – játszhatnak, kísérletezhetnek, csoportban dolgozhatnak. Előnyben részesítik a teszteket, és azokat a feladatokat, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást. Ha nem vehetnek részt aktívan a tanulási folyamatban, nem mozoghatnak, „nem csinálhatnak semmit”, akkor türelmetlenné válnak. A gyerekek rendetlenkedni kezdenek az órán, a felnőttek pedig „nem bírnak ülni a fenekükön”, és felállnak az asztaltól enélkül, hogy megtanulták volna, amit akartak.


Hogyan segíthetünk az ilyen típusú tanulóknak, és hogyan segíthetnek ők magukon?

Segítenek az iskolai munkában a ritmusos, mozgással egybekötött gyakorlatok, az utánzás, a csoportmunka, a szerepjátékok. Az ilyen típusú tanulónak segíthet például, ha tanulás közben sétál, rajzol (az anyaggal összefüggő ábrákat) – néha már az is segít, ha egyszerűen rágógumit rág.





Beck Hajnalka


Beck Hajnalka
Nyelvtanár, online tutor

Elérhetőségeim:
Honlap: http://www.lingvico.hu/hajninyelviskolaja
http://nemetmunka.lap.hu/bemutatkozas/
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja