SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mindenki másképpen tanul – a tanulótípusokról, I. rész

Beck Hajnalka [cikkei] - 2005-11-24
-„Egy órája ülök a könyv fölött, és mégse tudok semmit az anyagból!”
-„Miért mászkálsz kisfiam fel s alá a lakásban könyvvel a kezedben? Nem tudsz nyugodtan ülni a fenekeden tanulás közben?!”
-„Te nem tanulsz, hanem magolsz! Különben mi másért mormolnád a szöveget magad elé?
Mindenki másképpen tanul – a tanulótípusokról, I. rész

Ha Önök sem tudnak az asztalnál ülve, jó „gyerek” módjára csendben tanulni, akkor talán már Önök is hallották a fenti mondatokat, mivel a „tanulás” a közfelfogásban egyenlő a „csendes, hasznos tevékenységgel”. Pedig a tanulás munka, komoly szellemi tevékenység, amely néha bizony se nem csendes, se nem nyugodt.

Hogy miért nem?

Azért nem, mert különbözőek vagyunk, különbözően tanulunk. Agyunk más és más impulzusokra reagál érzékenyen, egyéntől függően más-más csatornán keresztül fogadja be leggyorsabban az információt. Hogy melyik út a legjárhatóbb alapvetően az egyéntől függ, de gyakran az életkor is befolyásolja.

Attól függően, hogy az egyén mely csatornákon veszi fel leghatékonyabban az információt, a szakirodalom 4 tanulótípust különböztet meg.

1.Az első típusba azok tartoznak, akik úgy tanulnak leghatékonyabban, ha közben valamiféle cselekvést végeznek. Ők azok, akik ahelyett, hogy hosszú bevezetőket, és elméleteket olvasnának, vagy hallgatnának – inkább kipróbálják a dolgokat. Értékelik, ha egy tanár (vagy bárki, aki meg akar nekik valamit tanítani) gyakorlatban mutatja meg a dolgokat, és engedi, hogy ők maguk is kipróbálják azokat. Azt ilyen típusú tanulók jobban, és szívesebben tanulnak, ha a megtanulandó anyagot saját tapasztalataikhoz köthetik – játszhatnak, kísérletezhetnek, csoportban dolgozhatnak. Előnyben részesítik a teszteket, és azokat a feladatokat, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást. Ha nem vehetnek részt aktívan a tanulási folyamatban, nem mozoghatnak, „nem csinálhatnak semmit”, akkor türelmetlenné válnak. A gyerekek rendetlenkedni kezdenek az órán, a felnőttek pedig „nem bírnak ülni a fenekükön”, és felállnak az asztaltól enélkül, hogy megtanulták volna, amit akartak.


Hogyan segíthetünk az ilyen típusú tanulóknak, és hogyan segíthetnek ők magukon?

Segítenek az iskolai munkában a ritmusos, mozgással egybekötött gyakorlatok, az utánzás, a csoportmunka, a szerepjátékok. Az ilyen típusú tanulónak segíthet például, ha tanulás közben sétál, rajzol (az anyaggal összefüggő ábrákat) – néha már az is segít, ha egyszerűen rágógumit rág.





Beck Hajnalka


Beck Hajnalka
Nyelvtanár, online tutor

Elérhetőségeim:
Honlap: http://www.lingvico.hu/hajninyelviskolaja
http://nemetmunka.lap.hu/bemutatkozas/

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja